Badania społeczne
Młodzież Miasta Rzeszowa wobec problematyki przemocy w szkole, używania środków psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych w 2025 roku




Badanie statystyczne przeprowadzone zostanie na próbie około 1000 uczniów z 9 szkół podstawowych oraz 9 szkół ponadpodstawowych znajdujących się na terenie Miasta Rzeszowa. Zarówno szkoły, jak i klasy zostały wybrane w drodze losowania.
Konferencja podsumowująca badanie
Wyniki badania zostaną zaprezentowane podczas konferencji, która odbędzie się w sali wykładowej Politechniki Rzeszowskie im. Ignacego Łukasiewicz w Rzeszowie. W konferencji wezmą udział przedstawiciele szkół z terenu Miasta Rzeszowa: dyrektorzy, wicedyrektorzy i kadra pedagogiczna, przedstawiciele Urzędu Miasta Rzeszowa, przedstawiciel Podkarpackiego Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz przedstawiciele lokalnych mediów (Gazeta Codzienna Nowiny, Radio Via).
Konferencja zostanie podzielona na dwa etapy:
- Podsumowanie badania statystycznego – autor badania oraz publikacji – dr hab. Eugeniusz Moczuk przybliży zagadnienie realizowanego badania, zostanie dokonane podsumowanie przeprowadzonych badań oraz analizy porównawczej z poprzednimi badaniami. Na koniec profesor PRz wskaże wnioski na przyszłość dla kadry pedagogicznej oraz Urzędu Miasta.
- Prelekcja dot. profilaktyki uzależnień – wystąpi 4 prelegentów, którzy omówią zagadnienia związane z profilaktyką uzależnień. Celem wystąpienia prelegentów będzie pogłębienie wiedzy kadry pedagogicznej w rzeszowskich szkołach dotyczącej profilaktyki uzależnień, w tym z zakresu odpowiedzialności prawnej, psychologii i terapeutyki.
W prelekcji wystąpi 4 ekspertów:
- funkcjonariusz Policji,
- członek adwokatury,
- psycholog i wykładowca Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie,
- psycholog i terapeuta z Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnień w Rzeszowie.
Opracowany raport z przeprowadzonego badania pt. „Młodzież Miasta Rzeszowa wobec problematyki przemocy w szkole, używania środków psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych” zostanie przygotowany w wersji elektronicznej oraz papierowej (200 szt.). Raport w wersji papierowej będzie kolportowany m.in. do Wydziału Zdrowia oraz Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa, wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych na terenie Miasta Rzeszowa oraz właściwych instytucji, m.in. Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie, Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnień w Rzeszowie. Wersja elektroniczna raportu zostanie bezpłatnie udostępniony na stronie internetowej Fundacji Pasieka www.fundacjapasieka.pl oraz jej profilu facebook.



Informacje na temat badania statystycznego z 2020 roku
Badania dotyczące przemocy w szkole, używania środków psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych są przeprowadzane w Rzeszowie co pięć lat – poprzednio w 2010 r. , 2015 r. i w 2020 r. Wszystkie dotychczasowe badania zostały przeprowadzone przez dr hab. Eugeniusza Moczuka.
Zadanie publiczne jest elementem szerokiej współpracy Fundacji Pasieka prowadzonej m.in. z Miastem Rzeszowem, Województwem Podkarpackim, Powiatem Rzeszowskim, Powiatem Łańcuckim, Powiatem Przeworskim, Powiatem Brzozowskim, Powiatem Sanockim, Powiatem Strzyżowskim, Powiatem Dębickim, szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi z terenu ww. JST, a także Podkarpackim Kuratorem Oświaty w Rzeszowie.
Informacje prasowe na temat badań ankietowych
Radio Via o dużym projekcie Fundacji Pasieka
Gazeta codzienna Nowiny oraz serwis internetowy Nowiny24 informują o dużym projekcie realizowanym przez Fundację Pasieka
Serwis Informacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa
Powiedzieli o nas
Zarzecze
„Zajęcia zostały przeprowadzone w bardzo ciekawy sposób, dzięki czemu wyposażyły uczniów wiedzę potrzebna w życiu.
Omawiane treści zostały przekazane w sposób przystępny i zrozumiały.
Z pełną odpowiedzialnością możemy polecić fundację Pasieka – Fundację Rozwoju i Wsparcia
jako kompetentnego partnera w realizacji przedmiotowych zajęć dla młodzieży”
Zespół Szkół im. Wincentego Witosa w Zarzeczu
Sanok
„Spotkania z prawnikiem cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony młodzieży.
Prowadzone w bardzo ciekawy i przystępny dla uczniów sposób, spowodowały aktywny udział w zajęciach.
Trener przekazując omawiane treści był otwarty i gotowy do wyjaśniania problemów i wątpliwości uczniów.
Efektem tych spotkań był udział młodzieży w konkursie wiedzy prawnej,
gdzie mogli wykazać się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi w trakcie warsztatów.”
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
Rzeszów
„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z fundacją Pasieka – Fundacja Rozwoju i Wsparcia
w zakresie organizacji warsztatów prawnych i konkursu wiedzy prawnej.
Prowadzący poprzez zastosowanie różnorodnych metod warsztatowych potrafił zmusić uczniów do refleksji nad własnym zachowaniem.
Prowadzący dostosował program do specyfiki i wymagań naszej młodzieży,
dużo praktycznych przykładów sprawiło, że cieszyły się one zainteresowaniem i uznaniem uczestników.”
Zespół Szkół Gospodarczych im. Mikołaja Spytka Ligęzy w Rzeszowie
Przeworsk
„Zajęcia realizowane w naszej szkole cieszyły się dużym
zainteresowaniem. Dziękujemy za wsparcie w działaniach profilaktycznych.
Mamy nadzieję na dalszą owocną współpracę.”
I Liceum Ogólnokształcące im. Króla Władysława Jagiełły w Przeworsku
Łańcut
„Zaproponowane przez Fundację Pasieka zajęcia są przedstawione w bardzo
ciekawy sposób i wyposażają uczniów w wiedzę potrzebną w życiu. Trener
przekazywał młodzieży omawiane treści w sposób przystępny i zrozumiały,
cechowała go otwartość, gotowość do wyjaśnienia problemów oraz
wątpliwości jakie pojawiły się w trakcie szkolenia. W przyszłości
chętnie skorzystamy z usług Fundacji w zakresie realizacji szkoleń dla
uczniów, nauczycieli oraz rodziców.”
I Liceum Ogólnokształcące im.Henryka Sienkiewicza w Łańcucie
Brzozów
„Rekomenduję współpracę z Fundacją Rozwoju i Wsparcia „Pasieka” jako
wiarygodnego i odpowiedzianego Partnera. Współpraca naszej szkoły
z Fundacją trwa już 2 lata i polega na przeprowadzaniu bezpłatnych szkoleń
prawniczych oraz konkursów dla uczniów, które ułatwiły młodzieży
podjęcie decyzji związanej z wyborem kierunku studiów. Prowadzone
zajęcia charakteryzował merytoryczny przekaz, innowacyjne metody
nauczania oraz przyjazna twórcza atmosfera wynikająca z osobowości
prowadzących.”