Nasze działania zostały oparte na dotychczasowym doświadczeniu oraz wydanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości Zbiorze Dobrych Praktyk – Edukacja Prawna – z dnia 13 lipca 2021 r., a także uwzględniają zapisy ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy z 21 lutego 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności:

a) cyfrowej:

  • strona internetowa Fundacji Pasieka będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami według standardów WCAG 2.1. (ustawa z 21 lutego 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych) – zarówno dla monitorów komputerowych, jak także ekranów tabletów i smartfonów,
  • animowane filmy, filmiki edukacyjne, filmiki umieszczane na TikTok, Instagram, Pinterest, Rolls na YouTube będą  stanowiły produkcje zgodne z tzw. ustawą o dostępności (w zakresie dostępności cyfrowej) – alternatywna możliwość włączenia tekstu stanowiącego wypowiedzi lektora wyświetlanego w czasie rzeczywistym,

b) informacyjno-komunikacyjnej:

  • specjaliści Fundacji Pasieka będą przekazywali rozwiązania zgłoszonych zagadnień w sposób jasny i zrozumiały, językiem przystępnym dla odbiorcy,
  • zapewnienie asysty osobom mającym trudności w samodzielnej realizacji porady,
  • możliwość realizacji pomocy także z udziałem tłumacza języka ukraińskiego oraz tłumacza języka migowego (telefon, wideo rozmowa),
  • pomoc tłumacza wymaga wcześniejszego wskazania takiej potrzeby – co zostanie podane na plakatach, ulotkach, stornie internetowej, oraz taka informacja będzie przekazywana przez czat oraz telefon – urząd także zostanie poproszony o uprzedzanie o takiej potrzebie,
  • w terminie spotkania tłumacz będzie uczestniczył w spotkaniu w formie telerozmowy (tłumacz języka migowego lub tłumacz języka ukraińskiego) poprzez komunikator lub rozmowy (tłumacz języka ukraińskiego) z wykorzystaniem telefonu prawnika sprawującego dany dyżur,
  • w pilnych sprawach wizyty beneficjenta bez uprzedniego umówienia takiej potrzeby prawnicy będą wykorzystywać zainstalowane na swoich smartfonach aplikacje do wsparcia rozmowy z osobą posiadającą takie potrzeby, działające poprzez bieżące tłumaczenie rozmowy,
  • strona internetowa posiadająca możliwość włączenia opcji ułatwiających czytanie osobom słabowidzącym (m.in. powiększenie tekstu, skala szarości, kontrast, wysoki kontrast, bez tła, pogrubienie czcionki),
  • pętla indukcyjna służąca pomocą w komunikacją z wadami słuchu – każdorazowo dostarczana przez Fundacje Pasieka na umówione spotkanie z osobą zgłaszającą taką potrzebę,
  • materiały edukacyjne, m.in. poradniki prawne, będą opatrzone kodem QR, który będzie prowadził do strony internetowej z automatycznie czytanym tekstem tego poradnika – dla osób niewidzących i słabowidzących,
  • filmy edukacyjne umieszczone na serwisach YouTobe, Facebook, Instagram, Pinterest, Tik Tok będą posiadały możliwość włączenia wyświetlenia czytanego tekstu, lub taki będzie pojawiał się automatycznie,
  • możliwość przeprowadzenia spotkania w formie zdalnej w formie rozmowy telefonicznej, wideorozmowy, albo komunikacji z wykorzystaniem dowolnego komunikatora internetowego (m.in. WhatsApp, Messenger, Viber, Signal), albo komunikacji poprzez korespondencję e-mail.        
  • specjaliści Fundacji Pasieka będą przekazywali rozwiązania zgłoszonych zagadnień w sposób jasny i zrozumiały, językiem przystępnym dla odbiorcy,
  • zapewnienie asysty osobom mającym trudności w samodzielnej realizacji porady,
  • pętla indukcyjna służąca pomocą w komunikacją z wadami słuchu,
  • materiały edukacyjne, m.in. poradniki prawne, będą opatrzone kodem QR, który będzie prowadził do strony internetowej z automatycznie czytanym tekstem tego poradnika – dla osób niewidzących i słabowidzących,
  • w zespole certyfikowany tłumacz języka migowego służący asystą.

c) architektonicznej:

  • realizacja warsztatów prawnych oraz  konkursu z wiedzy prawnej w salach posiadających odpowiednie dostosowanie do osób ze szczególnymi potrzebami, w tym w zakresie poruszania się, a w przypadku braku możliwości przeprowadzenia w formie stacjonarnej – realizacji w formie zdalnej,
  • realizacja wykładu otwartego – regulacje prawne dot. przeciwdziałania przemocy – dla kadry pedagogicznej – w  formie wideokonferencji,